-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:51011 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:9

مراحل دروس عمومي و تخصصي حوزه را برايم توضيح دهيد
برادراني كه مي خواهند طلبه شوند، اول بايد شرايط لازم ورود به حوزه هاي علميه را داشته باشند. براي اين كه جواب سؤال را كامل داده باشيم، بعضي از شرايط پذيرش طلاب در حوزه علميه قم را ذكر مي كنيم، سپس به متون درسي آنها مي پردازيم: 1- حداقل مدرك تحصيلي براي ساكنان قم، سيكل و براي ساكنان شهرستان ها، ديپلم، 2- حداكثر سن براي مدرك سيكل، 17 سال و براي مدرك ديپلم، 21 سال، 3- قبولي در امتحان ورودي، 4- قبولي در مصاحبه، 5- دارا بودن معدل مورد نظر حوزه در آخرين مدرك تحصيلي، 6- عدم مشموليت قانون نظام وظيفه و... . اگر كسي اين مراحل را با موفقيت بگذراند، سه ماه به شكل آزمايشي، سپس به صورت رسمي در حوزه علميه قم پذيرفته مي گردد. دوره درسي طلاب را مي توان به سه دوره: ادبيات عرب، سطح و خارج تقسيم كرد. در چهار سالِ اول عمده درس ها را ادبيات عرب، شامل: صرف، نحو، معاني، بيان، بديع و منطق تشكيل مي دهد. (كتاب هاي جامع المقدمات، صرف ساده، سيوطي، مغني، مختصرالمعاني، حاشيه ملاعبداللَّه در منطق و منطق مظفر). البته در اين چهار سال كلاس هايي در زمينه هاي اعتقادات، تفسير، احكام و... نيز برگزار مي گردد. سپس در سال پنجم و ششم يك دوره فقه نيمه استدلالي (شرح لمعه شهيد ثاني) و اصول فقه استاد مظفر خوانده مي شود. در اين شش سال طلاب بايد تحت نظر مدارس علميه اي كه شوراي مديريت آنها را معرفي نموده و طلاب در آن ثبت نام نموده اند، باشند و در كلاس هاي همان مدرسه شركت كنند كه مانند دبيرستان ها داراي امتحانات هفتگي، نيمه سال و پايان سال هستند و در طول سال از طلاب حضور و غياب به عمل مي آيد. اگر شخصي امتحان هاي سال ششم را با موفقيت به پايان رسانيد، در شروع سال هفتم مي تواند از هر كلاسي كه مايل باشد، در حوزه علميه قم استفاده نمايد و ديگر ملزم به شركت در كلاس خاص يا مدرسه مشخص نمي باشد. فقط در پايان سال هفتم تا دهم بايد در آزمون هاي سراسري حوزه شركت كرده و كتاب هاي مربوط به هر سال تحصيلي را امتحان دهد. اين كتب عبارتند از: مكاسب شيخ انصاري(ره) در فقه، معاملات (تمام استدلالي)، رسائل شيخ انصاري(ره) در اصول فقه (تمام استدلالي)، كفاية الاصول مرحوم آخوند خراساني در اصول فقه (تمام استدلالي)، هم چنين تفسير، رجال و درايه، فلسفه در حد نهاية الحكمه، ملل و نحل، علوم قرآن، الهيات و... . اين ده سال را دوره سطح (شامل دوره ادبيات عرب و فقه و اصول غير تخصصي) مي نامند. بعد از اتمام سال دهم و موفقيت در امتحان هاي مربوطه، طلبه وارد دوره جديد تخصصي مي گردد. بعضي در رشته هاي تخصصي كلام و فلسفه، تاريخ، تفسير، اقتصاد، تبليغ، قضا و... شركت مي كنند و بعضي ديگر در رشته تخصصي فقه و اصول به تحقيق مي پردازند. دليل اين كه اين دوره را درس خارج مي گويند، اين است كه مختصّ كتاب خاصي نمي باشد و خارج از متن مشخصي است و يك دوره تحقيقاتي و اجتهادي است كه از كتب و نظرات مختلف استفاده مي گردد. اگر طلبه اي دوره سطح را به خوبي خوانده باشد و در دوره تخصص خارج فقه و اصول به تحقيقات و مطالعات گسترده اي دست زند و الطاف خداوند نيز شامل وي گردد، بعد از چند سال قدرت استنباط و اجتهاد احكام فرعيه فقهيه را از منابع اوليه دين مانند قرآن و روايات پيدا مي كند كه به او مجتهد مي گويند. شايان ذكر است حوزه داراي مجتهداني در ادبيات عرب، كلام و اعتقادات، فلسفه و عرفان و... مي باشد، ولي معمولاً به متخصصان در رشته فقه و اصول مجتهد گفته مي شود. توجه به اين نكته هم لازم است كه طلاب مانند همه محصّلان و دانشجويان ديگر از استعدادهاي مختلفي برخوردارند و همه در يك سطح نمي باشند. بر همين اساس علامه بحرالعلوم، قبل از بلوغ مجتهد شده و امام راحل، مرحوم آيت اللَّه بهاءالديني، مرحوم سيد مصطفي خميني و خيلي ديگر از بزرگان در سنين قبل از 30 سالگي مجتهد شده اند. در حال حاضر شرط ورود به حوزه علميه قم در مقطع كارشناسي، داشتن معافيت و يا پايان خدمت است. هر ساله در دهه اول خرداد ماه، شرايط و نحوه پذيرش در روزنامه هاي كثيرالانتشار، اعلام مي گردد. هيچ زماني براي تحصيل علم دير نيست؛ ولي براي ورود به حوزه بايستي شرايط را ملاحظه كرد، از جمله آنها؛ علاقه جدي و خستگي ناپذير براي ادامه تحصيل است، چرا كه با توجه به گستردگي دروس حوزوي، حداقل هشت سال زمان لازم است كه شخص دروس سطح را پشت سر بگذارد. هم چنين اگر بخواهد در يكي از رشته هاي تحقيقي وارد شود، بايد چند سال ديگر نيز درس بخواند. بنابراين بدون عزم جدي و راسخ براي ادامه تحصيل، موانع زيادي فراروي شخص قرار دارد كه ممكن است باعث توقف شخص گردد. براي اطلاع بيشتر از شرايط پذيرش با تلفن 4 - 740971 و 713000 شوراي مديريت، قسمت پذيرش تماس حاصل كنيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.